اندازه گیری فشار خون در منزل

اندازه گیری فشار خون در منزل برای بسیاری از افراد به امری روزمره تبدیل شده است. آنها اغلب این کار را برای مدیریت و یا درمان فشار خون خود انجام می‌دهند. اگر شما نیز باید فشار خون خود را مدیریت کنید ، لازم است پس از اندازه گیری آنرا در جایی یادداشت نمایید. با این روش آمار دقیقی از کاهش یا افزایش فشار خون خود در طول روز بدست می‌آورید. این نتایج به پزشک در مورد روند بهبود و درمان شما کمک خواهد کرد. ثبت و اندازه گیری فشار خون در منزل راه مناسبی برای مدیریت سلامت شما است.

برای اندازه گیری فشار خون در منزل به چه ابزاری احتیاج داریم؟

برای اندازه‌گیری فشار خون در منزل به یک دستگاه فشار سنج عقربه ای و یا دیجیتال نیاز دارید.

بهتر است موردی را انتخاب کنید که مناسبترین گزینه برای شما باشد.

  • اندازه

اندازه کاف ( مچ بند و یا بازوبند ) باید متناسب با سایز بازوی شما باشد. در غیر اینصورت ممکن است نتیجه اندازه گیری اشتباه باشد. برای اینکه مطمئن شوید باید از دکتر، پرستار و یا فروشنده کالای پزشکی مشورت بگیرید.

  • قیمت

قیمت یکی از پارامتر های مهم است . برای اینکه بهترین گزینه را انتخاب کنید بهتر است ابتدا از چند فروشگاه قیمت بگیرید. اما توجه کنید که لزوما” قیمت بالاتر به معنی دقت بیشتر و یا کیفیت بهتر نیست. ما همواره در فروشگاه دیاطب بهترین قیمت را ارائه می‌دهیم. بهتر است از نظرات کاربران و مشتریان قبلی نیز استفاده کنید.

  • نمایشگر

اعداد روی نمایشگر باید خوانا و قابل مفهوم باشد.

  • علائم شنیداری و دیداری

بعضی از دستگاه های فشار سنج دارای سیستم نمایش ضربان قلب هستند. انواع عقربه ای حتما” نیازمند یک گوشی پزشکی برای شنیدن صدای قلب هستند. فشار سنج های سخنگو نیز در بازار موجود هستند.

آزمایش های مختلف و تجربه نشان داده که انواع فشار سنج مچی و انگشتی دارای دقت لازم برای اندازه گیری فشار خون نیستند. این نوع فشار سنج ها خیلی به دمای بدن و موقعیت قرارگیری دستگاه وابستگی دارند. در ضمن نوع انگشتی بدلیل تکنولوژی جدید بکار رفته ممکن است بسیار گران قیمت باشد.

فشارسنج های عقربه ای

فشارسنج های عقربه ای دارای یک درجه عقربه مدرج بعنوان نمایشگر هستند. کاف بازویی بوسیله یک پمپ دستی لاستیکی توسط شما باد می‌شود. این فشار سنج ها معمولا” ارزان قیمت ( اما دقیق ) هستند و دارای یک گوشی پزشکی همراه نیز هستند. بنابراین نیازی به خرید جداگانه گوشی ندارید. همچنین این نوع دستگاه بسیار سبک است و برای حمل و نقل آن راحتید.

فشارسنج های عقربه ای اشکالاتی هم دارند. کار با آنها بسیار پیچیده است. آسیب پذیر هستند و ممکن است در اثر ضربه از دقت آنها کاسته شود. بعلاوه ممکن است پمپ لاستیکی که باید کاف را باد کند به راحتی فشرده نشود. خواندن نمایشگر آن نیز برای بسیاری افراد کار سختی است زیرا باید همزمان صدای نبض را نیز بشنوید.

فشارسنج های دیجیتال

امروزه فشارسنج های دیجیتال بسیار پرطرفدار تر هستند. کار با آنها راحت تر از کار با انواع عقربه ای است. تمام موارد لازم برای اندازه گیری در یک دستگاه جمع شده و نیازی به گوشی نیست. این نوع دستگاه ها دارای نشان دهنده خطای عملکرد نیز هستند. کاف در اغلب مدل ها بصورت اتوماتیک باد می‌شود. همچنین این دستگاه ها برای بیماران کم شنوا نیز عالی هستند. زیرا نیازی به شنیدن صدای نبض نیست.

البته هیچ چیز بدون اشکال نیست. برخی از مدل های فشار سنج دیجیتال به حرکت و نحوه قرارگیری بیمار حساس هستند. برخی نیز با ضربان قلب نامنظم نتیجه نادرستی ارائه می‌دهند. بعضی مدل ها فقط روی بازوی چپ کار می‌کنند. این ممکن است کار را برای بیمار سخت کند. قیمت نیز در دستگاه های دیجیتال از عقربه ای معمولا” بیشتر است.

فشار سنج های دیجیتال اغلب به شیوه اوسیلومتریک فشار خون را اندازه گیری می‌کنند. در این روش هنگامی که کاف بازو باد می شود ، تغییرات نبض در شریان زیر کاف ، تغییرات متناوبی را در فشار کاف باد شده ایجاد می کند . به این ترتیب روش اوسیلومتریک تغییرات متناوب فشار ( یعنی نوسانات ) را در کاف باد شده اندازه می‌گیرد. (ر.ک.ب)

چطور از دقت و صحت عملکرد دستگاه فشار سنج مطمئن شویم ؟

پس از خرید دستگاه کنترل فشار خون می‌توانید آنرا به دکتر نشان دهید. او دقت آنرا برایتان آزمایش می‌کند. هر سال یک بار باید این کار را انجام دهید. چون ممکن است دستگاه خراب شده و یا تیوب آن نشت داشته باشد. مراقب باشید هنگام نگهداری از دستگاه لوله های پلاستیکی آنرا خم نکنید. نگهداری صحیح از دستگاه بسیار ضروری است. دستگاه باید دور از گرما نگهداری شود.

چگونه فشار خون خود را اندازه بگیریم ؟

نکات مهم قبل از اندازه گیری فشار خون

  • 30 دقیقه قبل از آزمایش چیزی نخورده باشید. مخصوصا” الکل ، کافئین و دخانیات استفاده نکنید.
  • حتما” از قبل اجابت مزاج کرده باشید ( مثانه خود را خالی کنید ).
  • 3 تا 5 دقیقه روی یک مبل استراحت کنید و راه نروید.
  • دست چپ خود را به اندازه قلب خود بالا بیاورید و روی یک میز یا دسته مبل قرار دهید.
  • آستین خود را بالا بزنید و کاف را دور بازوی خود ببندید. آنرا محکم نبندید! باید فضای کافی به اندازه یک انگشت بین کاف و بازو وجود داشته باشد.
  • پایین کاف باید به اندازه 2 سانتی متر یا حدود یک بند انگشت از آرنج فاصله داشته باشد.
روش اندازه گیری فشار خون با فشارسنج عقربه ای
  1. گوشی دستگاه را درون گوش قرار دهید.
  2. دیافراگم گوشی را روی نبض خم آرنج ( ناحیه نرم روی بازو و پشت آرنج ) قرار دهید.
  3. کاف را بوسیله پمپ لاستیکی ، به سرعت باد کنید. باد کردن با سرعت کم باعث قرائت اشتباه می‌گردد. باد کردن را تا زمانی که صدای نبض را بشنوید ادامه دهید. با شنیدن اولین صدای نبض ( فشار سیستولیک ) باد کردن را تا رسیدن به 30 یا 40 میلیمتر جیوه بالاتر انجام دهید. صدای نبض باید قطع شده باشد.
  4. پیچ تخلیه هوای پمپ را باز کنید تا هوا به آرامی خارج شود. سرعت پایین آمدن هوا باید 2 یا 3 میلیمتر جیوه بر ثانیه باشد. اگر سریعتر خالی کنید نمی‌توانید فشار را اندازه گیری کنید و باید از اول شروع کنید.
  5. خالی کردن را تا شنیدن اولین صدای نبض ادامه دهید. به محض شنیدن صدای نبض عدد روی نمایشگر را یادداشت نمایید. این فشار سیستولیک یا همان عدد بالایی فشار خون است.
  6. خالی کردن را ادامه دهید تا باز صدای نبض محو شود. این بار نیز عدد روی نمایشگر را یادداشت نمایید. این فشار دیاستولیک یا عدد پایینی فشار خون شماست.
  7. اعداد یادداشت شده را در آمار خود وارد کنید. فشار سیستولیک باید در جلوی فشار دیاستولیک نوشته شود. برای مثال 12/7 .
  8. اگر لازم است مراحل را تکرار کنید این کار را 2 تا 3 دقیقه بعد انجام دهید.
روش اندازه گیری فشار خون با فشار سنج دیجیتال
  1. دستگاه را روشن نمایید.
  2. در دستگاه های اتوماتیک کاف بصورت خودکار با فشردن یک دکمه پر می‌گردد. ولی در دستگاه های غیر اتوماتیک باید بوسیله پمپ دستی عمل باد کردن کاف صورت گیرد.
  3. پس از پر شدن کاف دستگاه فشار هوای داخل کاف را بصورت خودکار کم می‌کند.
  4. پس از اتمام کار فشار خون سیستولیک و دیاستولیک شما بر روی صفحه نمایش ثبت می‌گردد. این دو عدد را در دفترچه یادداشت خود ثبت کنید. فشار سیستولیک باید در جلوی فشار دیاستولیک نوشته شود؛ برای مثال 12/7 .
  5. اگر لازم است مراحل را تکرار کنید این کار را 2 تا 3 دقیقه بعد انجام دهید.

نکاتی که باید به خاطر داشته باشید

خواندن فشار خون چه مفهومی برای من دارد ؟

فشار خون طبیعی 12/8 ( دوازده روی هست ) و یا عددی زیر این مقدار است. فشار خون بالا 14/9 ( چهارده روی نه ) یا عددی بیش از این مقدار است. اگر فشار خون شما بین 12/8 و 14/9 باشد شما فشار خون نسبتا” بالا دارید. این یعنی شما مستعد خطر فشار خون بالا هستید.

مفهوم فشار خون
نوعفشار سیستولیک ( عدد بالایی )فشار دیاستولیک ( عدد پایینی )
نرمال120 یا کمتر80 یا کمتر از آن
در خطر ابتلا به فشار خون بالا120 تا 13980 تا 89
فشار خون بالا ( مرحله نگران کننده )140 تا 15990 تا 99
فشار خون بالا ( مرحله خطرناک )160 و بیشتر100 و بیشتر

نکات پزشکی

  • پزشک باید برنامه کنترل فشار خون شما را حداقل سالی یک مرتبه مورد بازبینی قرار دهد. این کار برای اطمینان از دقت اندازه گیری های شما در منزل است.
  • تنها دکتر می‌تواند به شما در مورد درمان فشار خون بالا کمک کند. اگر در طی چند روز متوالی فشار خون بالا مشاهده نمودید حتما” به دکتر مراجعه نمایید.
  • افت فشار خون زمانی رخ می‌دهد که فشار سیستولیک به زیر 90 یا 25 میلیمتر جیوه کمتر از فشار خون نرمال شما برسد. کاهش فشار خون را حتما” در صورت مشاهده با دکتر در میان بگذارید چون می‌تواند علامتی مبنی بر شوک باشد. اگر حالت سرگیجه یا ناخوشی داشته باشید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • از نوشیدن الکل و استعمال دخانیات پرهیز نمایید. زیرا منجر به عوارض ناشی از فشار خون می‌گردد. نوشیدن زیاد قهوه نیز باعث افزایش فشار خون می‌شود.

از دکتر خود بپرسید

چرا باید فشار خون خود را اندازه بگیریم ؟

از دکتر خود بپرسید

هر چند وقت یکبار باید فشار خون خود را اندازه بگیرم ؟

از دکتر خود بپرسید

از چه نوع دستگاهی بهتر است استفاده کنم ؟

از دکتر خود بپرسید

خواندن فشار خون چه مفهومی دارد ؟

از دکتر خود بپرسید

فشار خون طبیعی برای من چقدر است ؟

از دکتر خود بپرسید

اگر نتیجه اندازه گیری من طبیعی نبود باید چه کاری انجام دهم ؟

از دکتر خود بپرسید

آیا با تغییر سبک زندگی خود می‌توانم فشار خون خود را در سطح مطلوب نگه دارم ؟

از دکتر خود بپرسید

آیا برای کنترل فشار خون خود نیاز به مصرف دارو دارم ؟

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] گیری توسط دستگاه بسنجید. برای مطالعه بیشتر میتوانید از این مقاله استفاده […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *